Vertraging
Containerlading doet er gemiddeld nu 123 dagen over om de reis te maken van Aziatische exporteur naar Europese importeur, en dat is een nieuw record, zegt de Amerikaanse expediteur Flexport, die de duur van de containertransporten op de voet volgt via zijn Ocean Timeliness Indicator (OTI).

Een kleine drie jaar geleden, juni 2019, duurde eenzelfde reis slechts 45 dagen, maar sinds de coronapandemie is de tijdsduur bijna voortdurend opgelopen. Met de afgelopen week, gemeten tot 10 april, dus als nieuw dieptepunt.
De OTI meet transporten vanaf het moment dat de containerlading bij de uitgang van de exporteur staat (‘Cargo Ready Date’) tot aan het moment dat de vracht in de aankomsthaven beschikbaar is om te worden afgeleverd bij de importeur. Het nieuwe record is vooral een gevolg van toegenomen vertragingen in Aziatische havens eerder dit jaar.
Debottlenecking
Hoopgevend is dat de reis tussen Aziatische exporteur en Aziatische haven de afgelopen vier weken juist wat korter is gaan duren. Men denkt dat dit te maken heeft met coronamaatregelen in Chinese steden als Shanghai en Shenzhen, waar fabrieken dicht moesten terwijl havens wel gewoon door mochten blijven werken. Dat heeft voor ‘enige debottlenecking’ gezorgd die op termijn mogelijk terug te zien zal zijn in de OTI-statistieken.
In tegenstelling tot de Far East Westbound-barometer van de OTI, liet die van Transpacific Eastbound (Azië-Amerikaanse oostkust dus) afgelopen week geen stijging zien. De reisduur bleef daar 109 dagen, het gemiddelde waar export al het hele jaar omheen wordt gecirkeld. Maar ook op deze vaarroute betekent het wel veel langere transporttijden dan in het tijdperk voor de coronacrisis: in juni 2019 duurde eenzelfde reis maar 40 dagen.
Een andere bekende barometer van de containerlijnvaart, de Global Liner Performance (GLP) van het Deense consultancybureau Sea-Intelligence, meet al maandenlang dat slechts een derde van de containerschepen zich aan de eigen vaarschema’s weet te houden. Volgens de laatste beschikbare GLP-gegevens waren de prestaties in februari voor het eerst in lange tijd wel ietsje verbeterd, met een betrouwbaarheidspercentage van 34,4%, maar de gemiddelde vertraging per containerschip was nog altijd ruim 7 dagen.
Bron: NT