Tarief 8% omlaag
De spottarieven in de containerlijnvaart tussen Azië en Europa, die al enkele weken aan een neergang bezig zijn, zijn deze week nog harder gedaald.

Volgens de World Container Index van consultancybedrijf Drewry werd in een week tijd ruim 1.000 dollar, oftewel 8%, afgesnoept van het gemiddelde tarief voor een veertigvoets container op het vaargebied. Dat tarief kwam daarmee uit op 11.192 dollar.
Een andere belangrijke prijzenbarometer, de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), signaleert eveneens een daling en stelde het gemiddelde tarief voor een twintigvoeter donderdag vast op 6.593 dollar. In januari was dit nog bijna 7.800 dollar.
De dalende trend logenstraft de verwachtingen van deskundigen die hadden voorzien dat de containertarieven door de Oekraïne-crisis en door Chinese coronalockdowns juist verder zouden stijgen. Nog steeds denken scheepvaartwatchers dat de tarieven later wel weer de hoogte in zullen gaan, maar de afgelopen weken was er gewoon niet voldoende vrachtaanbod om hogere tarieven te rechtvaardigen en namen rederijen hier en daar zelfs hun toevlucht tot het schrappen van afvaarten; blank sailings.
Aan de hoge kant
In vergelijking met een jaar geleden zijn de containertarieven nog wel altijd aan de hoge kant. Het door Drewry berekende tarief voor een veertigvoeter Azië-Europa is nu nog 47% duurder dan een jaar terug. Ook op andere routes signaleerde de consultant deze week overigens prijsdalingen. Zowel Shanghai-Los Angeles als Rotterdam-Shanghai ging bijvoorbeeld 2% onderuit. De enige route met een flinke prijsstijging, van 5%, was Rotterdam-New York.
De kosten voor de rederijen op de Azië-Europa-route lopen ondertussen alleen maar op. Zo heeft de Suez Canal Authority aangekondigd de toltarieven voor de scheepvaart door het Suezkanaal per 1 mei opnieuw te verhogen. Per 1 februari en per 1 maart waren die ook al omhoog gegaan. De toeslag op de tol die de containerrederijen moeten betalen, hangt af van hoe hoog de containers op het schip gestapeld zijn en de vaarrichting (northbound of southbound). De Suez Canal Authority stelt dat de verhogingen tijdelijk zijn en dat ze afhankelijk van de marktsituatie ‘gewijzigd of gecanceld’ kunnen worden.
Bron: NT