Oekraine crisis: aanpassing brandstoftoeslag rederijen
MSC heeft aan de klanten laten weten dat het zijn Global Fuel Surcharge op Azië-routes vaker gaat aanpassen: elke twee weken in plaats van maandelijks.

’s Werelds grootste containerrederij reageert daarmee op de ‘huidige wereldwijde politieke situatie’ die volgens het bedrijf ‘aanzienlijke en onvoorspelbare fluctuaties teweeg brengt in de wereldwijde brandstofprijzen’. Het besluit van MSC geldt voor zowel spot- als kwartaalcontracten.
Prijzen
De prijzen voor zwavelarme stookolie in de scheepvaart zijn de afgelopen weken als gevolg van de Russische invasie in Oekraïne verder door het dak gegaan. De prijzen voor very low sulphur fuel oil (vlsfo) doorbraken vorige week in verschillende belangrijke bunkerhavens zelfs de historische grens van 1000 dollar per ton. Deze dinsdagochtend waren de prijzen weer wat gezakt (Singapore=900 dollar, Rotterdam=920 dollar, Fujairah=938 dollar), maar ook dat betekent nog altijd een verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden.
Deskundigen gingen er vanwege de peperdure stookolieprijzen al vanuit dat de containerrederijen op de proppen gaan komen met verhogingen van hun bunkertoeslagen, alias de BAF’s (Bunker Adjustment Factor), maar tot nu toe zijn daar nog niet veel mededelingen over naar buiten gekomen. De rederijen lopen over het algemeen niet te koop met die toeslagen en komen alleen met nieuws erover bij grote veranderingen.
Een van de openhartigste bedrijven op dit gebied is de Europese shortsearederij Unifeeder, die op haar website een overzichtje heeft staan van haar BAF-tarief door de maanden heen. Komende april wordt de BAF bij Unifeeder verhoogd van 190 naar 230 euro per teu. Vorig jaar lente was het tarief nog 115 euro, in het najaar 135 euro.
Bron: NT