DREIGT MET SANCTIES
De Amerikaanse toezichthouder Federal Maritime Commission (FMC) heeft van acht containerrederijen uitleg gevraagd over toeslagen die ze recent hebben ingevoerd. De rederijen hebben tot volgende week vrijdag de tijd gekregen om gegevens aan te leveren waaruit blijkt dat de toeslagen ‘op correcte wijze zijn ingevoerd en in overeenstemming zijn met wettelijke verplichtingen en regelgeving’.

De rederijen die informatie moeten aanleveren, zijn MSC, CMA CGM, Hapag-Lloyd, HMM, OOCL, ZIM, Matson en SM Line. Allemaal hebben ze volgens de FMC recent congestie- of vergelijkbare toeslagen ingevoerd
De FMC zegt te gaan beoordelen of de rederijen de toeslagen minimaal 30 dagen van tevoren hebben aangekondigd, of ze de onderbouwing van de toeslag goed hebben gecommuniceerd en of het duidelijk is in welke situatie de toeslag weer kan worden afgeschaft. De toezichthouder waarschuwt sancties in petto te hebben in het geval toeslagen niet op de juiste manier zijn geïmplementeerd.
Extra kosten
FMC-voorzitter Daniel B. Maffei loopt alvast een beetje op de mogelijke bevindingen vooruit en stelt dat ‘we steeds meer geluiden horen over rederijen die nieuwe, extra kosten in rekening brengen, zoals congestietoeslagen, met amper aankondiging of uitleg’. En dat terwijl ‘de aan Covid gerelateerde piek in de importvraag de vrachttarieven naar recordhoogten heeft gestuwd’, aldus Maffei.
Met congestie heeft het logistieke systeem al maanden te kampen, aldus de FMC-voorzitter, ‘en het lijkt mij dan ook, dat dergelijke factoren reeds verwerkt zijn in die recordtarieven die door de rederijen in rekening worden gebracht’.
Bron: NT