Nieuwe versie Delft Hyperloop moet snelheid van 467 km/h halen

De nieuwe versie van de hyperloop van het Delft Hyperloop Team moet de recordsnelheid gaan halen van 467 kilometer per uur op een track van één kilometer. Het team doet een poging tijdens de SpaceX Hyperloop Pod Competition volgende maand in Los Angeles.

Afgelopen maandag heeft het team de nieuwe hyperloopcapsule onthuld.  Het team van de TU Delft bestaat uit veertig studenten die een volledig werkend prototype bouwen voor de race. De wedstrijd heeft maar een criteria: zo snel mogelijk gaan.

Veiligheidstesten

Van de 22 wereldwijd geselecteerde teams zullen slechts drie teams daadwerkelijk de buis mogen betreden om te racen. Het team moet allereerst 122 veiligheidstesten doorstaan, voordat ze kans maken om bij deze laatste drie terecht te komen.

‘Deze testen zijn ervoor bedoeld om aan te tonen dat ons voertuig naar behoren werkt en dat alle veiligheidseisen worden nageleefd. Er zijn elementen die worden getest zoals: het remsysteem, of de pod het vacuüm in de buis aan kan en of de software goed werkt. Deze testen moeten allemaal succesvol worden afgerond voor de final run’, zo laat team captain Rieneke van Noort weten. Om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de test is het studententeam al druk bezig te zijn met het uitvoeren van vergelijkbare tests.

Het voertuig heeft genoeg power om meer dan 20.000 gloeilampen op hetzelfde moment op te lichten. Het is ontworpen om hoge snelheden te behalen op een korte afstand. Zo kan het voertuig sneller accelereren en hogere snelheden behalen dan een hedendaagse Formule 1-auto en remt maar liefst bijna vier keer zo hard.

Implementatie hyperloop

Naast de SpaceX competitie heeft het team een onderzoeksafdeling dat zich bezighoudt met de implementatie van een hyperloopsysteem in de maatschappij. Voor het echter zover is, zullen er nog uitdagingen overwonnen moeten worden. Zo moeten verschillende partijen worden samengebracht, is een mogelijke testbaan nodig om de veiligheid te testen en moeten bijvoorbeeld highspeed switches worden ontworpen. Dat kan zomaar nog twintig jaar duren, verwacht het team.

Bron: Nieuwsbladtransport.nl