Containerschepen gaan varen op oud frituurvet

Biobrandstof maakt een opmars in de containervaart. Maersk gaat een van zijn grootste containerschepen op een biobrandstofmengsel van Rotterdam naar Shanghai en weer terug varen.

Tijdens die reis van meer dan 25.000 zeemijl zal het schip varen op een brandstofblend waarin tot 20% biobrandstof wordt bijgemengd, die door Shell is vervaardigd uit oud frituurvet en gebruikte bakolie. Dat levert een besparing van 1,5 miljoen kilo CO2 en 20.000 kilo zwavel op. Initiatiefnemer van de proefvaart is de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC), een vereniging van grote Nederlandse multinationals bestaande uit AkzoNobel, FrieslandCampina, Heineken, KLM, Philips, DSM, Shell en Unilever. Volgens voorzitter Jan Peter Balkenende is de testvaart een belangrijke stap naar een duurzamere keten, ‘maar er zijn dringend meer innovaties en die kunnen alleen succesvol ontwikkeld, getest en geimplementeerd worden dankzij samenwerkingen als deze met Maersk’, zegt hij.

Voor Maersk is het project van groot belang in zijn ambitieuze klimaatstrategie. ‘Om onze doelstelling van netto nul CO2-uitstoot in 2050 te realiseren, zijn in de komende tien jaar grote doorbraken nodig’, zegt COO Søren Toft. ‘Daarom is deze samenwerking met DSGC zo belangrijk. Het heeft de fundering gelegd voor hoe partners sectorbreed kunnen samenwerken aan een duurzamere toekomst.’

CMA CGM

Ook CMA CGM voert proeven uit met biobrandstof. In samenwerking met Ikea en biobrandstoffenleverancier Goodfuels heeft de rederij eind maart in Rotterdam voor het eerst een uit oude bakolie en papierafval geproduceerde biobrandstof gebunkerd. Verschil in die proef is dat het door een kleiner schip wordt uitgvoerd, de ‘CMA CGM White Shark’ (5.095 teu), maar die zal wel voor 100% op biobrandstof varen.

De resultaten van die proef moeten een demonstratie geven van de schaalbaarheid, duurzaamheid en technische compatibiliteit van de biobrandstof. Die kan zonder enige aanpassing van de motor worden gebruikt en levert een CO2-besparing van 80 tot 90% op, zegt Goodfuels. Daarbij wordt de uitstoot van zwavel vrijwel volledig gereduceerd. Ikea zegt met de proef te willen aantonen dat de middelen voor verduurzaming al beschikbaar zijn. ‘We hebben een verantwoordelijkheid om de impact van onze zeevracht te verkleinen’, zegt de meubelfabrikant. ‘Alleen door samenwerking kunnen we snel de nodige verandering realiseren. Nu deze proef succesvol is afgerond, is het onze intentie om ten minste het equivalent van al onze containers uit Rotterdam op bio-brandstof te vervoeren.’

De scheepvaart is goed voor 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Als er niets wordt gedaan zal dat percentage stijgen tot 15% in 2050.

Bron: Nieuwsblad Transport



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.